El perquè del nostre NO als pressupostos

El ple de febrer va portar els pressupostos a debat. Enguany la xifra arriba als 15.777.000€. L’equip de govern va presentar el document tan sols 10 dies abans de que es portés a votació. A més es van fer dues reunions amb l’oposició molt enganxades en el temps (un divendres vespre a un dilluns al vespre). Aquest fet va provocar que el treball hagués de ser ràpid i sense gaire marge per a l’estudi i el debat. El vot de la CUP va ser negatiu i expliquem el perquè:

• No són uns pressupostos participatius: el pressupost d’un ajuntament és un dels documents més importants perquè decideixen com s’inverteixen els diners de la ciutadania. Per nosaltres donar la veu als sadurninencs i sadurninenques ha de ser fonamental per a garantir la democràcia i ser transparents.
  • Manca un pla d’equipaments per conèixer les necessitats reals del municipi: el regidor d’Urbanisme s’ha compromès a iniciar-lo en breu però a dia d’avui Sant Sadurní encara inverteix en grans infraestructures sense tenir un anàlisi clar de l’estat real del municipi.
  • Sense vies escolars segures ni la remunicipalització de la zona blava: tot i que aquests dos projectes van ser aprovats pel plenari de l’anterior mandat a dia d’avui no s’han fet realitat. Després de les nostres demandes, s’ha inclòs una partida de 1.000€ per a l’inici de la creació d’unes vies escolars segures. Pel tema de la zona blava encara no hi ha un compromís ferm de que sigui així tot i que la concessió de l’empresa finalitza al juliol.
  • L’Ajuntament continua amb la seva tònica d’externalitzacions: Malgrat que hi han molts serveis gestionats per empreses externes als que acaba en breu la licitació, el govern prorroga els contractes i no es planteja remunicipalitzar-los. Una mesura que permetria un major control de la gestió adaptant-nos en tot moment a les necessitats dels usuaris, i a la vegada, garantir unes condicions laborals dignes del seus treballadors.
  • Partida de participació ciutadana insuficient: si aquest va ser un dels temes de la campanya, gairebé un any més tard ha passat a no ser prioritari per l’equip de govern. Es destinen 20.000€ que esperem que no quedin al calaix com al pressupost 2019, quan només es van gastar 5.000€.
  • No es garanteixen prou recursos a Ràdio Sant Sadurní: el mitjà públic del municipi sobreviu gràcies a un conveni amb La Xarxa. L’augment de la partida del pressupost 2020 és enganyosa, ja que només serveix per tenir diners per a poder fer front a retards de pagament de La Xarxa. Un servei externalitzat al qui no es garanteixen els mínims per a ser totalment professionalitzat. La CUP ha presentat un estudi al govern per treballar i aconseguir doblar la seva partida en el futur.
  • No creu en el foment del cooperativisme: després de l’aprovació al ple de gener de la moció presentada per la CUP per a crear una cooperativa de serveis, la realitat és que es destinen 1.200€ del pressupost. Tenint en compte que la moció feia referència a assessorar i formar en el món del cooperativisme, som reticents a que el govern es cregui el projecte.
  • Major partida a SUMAR: el que havia de ser una “ecomana de gestió” extraordinària on l’Ajuntament no hauria de destinar més que 172.000€ anuals (inversions a banda), la realitat és que la partida ha augmentat a 200.000€ per aquest 2020. La pujada dels subministraments (aigua, llum, gas) és un dels arguments del govern per aquesta pujada. Des de la CUP som partidaris de recuperar la gestió de la Casa dels Avis, però demanàvem al govern que també equiparés el sou de totes les treballadores ja que havia optat per donar més diners a l’empresa gestora.

Apostant per les externalitzacions i dotant de recursos insuficients a la participació ciutadana el nostre vot a estat negatiu