La comunitat educativa de Sant Sadurní expressa el seu rebuig a la llei Wert

L’Institut Escola Jacint Verdaguer va mostrar, el passat dijous dia 17 de gener, la seva opinió davant la nova llei de reforma de l’educació proposada pel ministre Wert, arran d’unes mobilitzacions i accions estudiantils. Aquest centre, situat a Sant Sadurní d’Anoia, no només ha volgut dir la seva opinió sobre el tema sinó que ho ha fet amb una resposta clara i contundent per part de la comunitat educativa.

Aquest cop han estat les i els estudiants els que, encapçalats pel Col·lectiu d’Estudiants de Sant Sadurní i Arran–Sant Sadurní d’Anoia, s’han organitzat per mostrar el seu malestar davant aquesta nova reforma educativa. La considerem injusta i ineficaç perquè ataca de ple els nostres drets i llibertats tant com a persones com a poble. Xerrades, debats, comunicats, agitació o la realització de cartells van ser algunes de les activitats emmarcades en aquest procés de reivindicació, que ben aviat va rebre el suport de tota la comunitat educativa, començant per estudiants i delegats d’alumnes, passant pel personal docent del centre i acabant per l’equip directiu.

Aquest procés de lluita estudiantil va acabar amb la realització d’un referèndum entre l’alumnat, professorat i personal no docent del centre així com amb la posterior creació del Col·lectiu d’Estudiants de la vila, el Col·lectiu d’Estudiants de Sant Sadurní. Aquesta consulta popular, sumada a projectes del mateix estil com els ja presentats a l’Intermunicipal del Penedès o a diferents instituts del Principat de Catalunya, ha generat molta il·lusió i alegria, no només pel resultat sinó pel fet d’haver realitzat una tasca de tants grans dimensions de manera eficaç, transparent, totalment democràtica i molt participativa. I  diem democràtica i participativa perquè l’alumnat ha estat capaç de mobilitzar-se, debatre, conscienciar i votar massivament, en una proporció fins i tot més elevada que en la majoria d’eleccions, donant un exemple mai vist a la vila.

En aquest referèndum, aprofitant l’avinentesa d’haver de triar representats pel Consell Escolar, les i els estudiants del segon cicle d’educació obligatòria (ESO) van poder contestar cinc preguntes respecte a la nova reforma del ministre Wert, tal i com també ho havia el professorat i el personal no docent.

Les preguntes van repassar els punts més importants i polèmics de la nova reforma educativa:
1. Estàs a favor de la reforma educativa que vol dur a terme el ministre Wert?
2. Estàs a favor que el català continuï sent la llengua vehicular preferent de l’educació a Catalunya?
3. T’agradaria que el català fos la llengua vehicular de l’educació a tots els Països catalans?
4. Estàs a favor que els estudiants de 2n cicle d’ESO continuem tenint dret a fer vaga?
5. Demanes que l’IE Jacint Verdaguer no acati la llei Wert si modifica l’actual sistema d’immersió lingüística en català?

El resultat final de les cinc preguntes formulades va ser clar i contundent. En la primera pregunta, per exemple, on es demanava si s’està a favor de la nova reforma educativa portada a terme pel ministre Wert, un aclaparador 92,4 % de la comunitat educativa va respondre que no. Aquesta també ha estat la tònica general en les preguntes de si s’està a favor que el català continuï sent la llengua vehicular de l’educació a Catalunya o si es desitja que el català sigui la llengua vehicular de l’educació a tots els Països Catalans, amb un 91,7 % i un 89,6 % de vots favorables, respectivament.  Quan es preguntava sobre el dret a vaga per part de l’alumnat, la resposta ha comptat amb un suport encara més gran, un 94% favorable aproximadament. I ja per últim, la pregunta clau, la que cercava el compromís del centre de no acatar l’article de la Llei Wert referent a la llengua si acaba amb la immersió lingüística, el resultat ha estat que un 92 % ha votat que sí.

Miquel (Col·lectiu d’Estudiants de Sant Sadurní)