Notícies de Sant Sadurní d'Anoia

La proposta d’iniciar uns pressupostos participatius, és una demanada que feia anys que es demanava a Sant Sadurní. Tot i que el govern ha decidit portar a terme una primera experiència, els resultats no han estat satisfactoris. La seva poca implicació ha fet que només 900 sadurninencs i sadurninenques hagin participat. Aquest nombre suposa tan sols el 8,6% del cens total del municipi. Una de les principals causes que apunten els cupaires, és la manca de difusió, la mala gestió i els pocs recursos amb els que comptava la iniciativa.

La moció que presentàvem des de la CUP, no feia res més que obrir el debat sobre la necessària separació entre l’administració pública i les institucions eclesiàstiques. És evident, que a l’estat espanyol aquesta separació encara és un objectiu que queda lluny. L’herència franquista, ratificada durant la transició, dota d’uns privilegis a l’Església catòlica que no són acceptables en democràcia i que, avui en dia, ja podem dir que són poc més que un anacronisme. Els privilegis fiscals, educatius i econòmics han estat denunciats tant des dels moviments socials com des de l’esquerra.

Pel que fa a Catalunya, les violacions a les dones estan augmentant progressivament. El balanç de seguretat i activitat policial de la Generalitat de Catalunya publicat pels Mossos d’Esquadra, conclou que es denuncia una agressió sexual, amb violència o intimidació, cada 12 hores. El 90% de les denuncies són fetes per dones.

La CUP de Sant Sadurní ha decidit presentar una moció al ple municipal de juny -que tindrà lloc el proper dimarts-, amb l’objectiu de garantir la neutralitat institucional en matèria religiosa. L’assemblea de la CUP sadurninenca considera que la presència pública i els privilegis dels que ha gaudit l’església catòlica al llarg de la història, no és pròpia de la diversitat social del segle XXI, on conviuen una àmplia varietat de cultes.

La CUP lamenta que, malgrat que van ser precisament els cupaires qui van fer la proposta de dur a terme uns pressupostos participatius, des de l’equip de govern en cap cas hagin volgut treballar conjuntament el projecte. Una actiud que contrasta amb la mà estesa que ha ofert la CUP en tot moment: el portaveu dels cupaires va demanar en diverses ocasions, inclòs en el ple municipal, que es comuniquessin el desenvolupament i els resultats del procés participatiu als grups de la oposició. Tot i així, finalment se n’han assabentat per la premsa.

Malgrat que l’equip de govern ha dit oficialment que es faria un procés participatiu per a decidir quin seria l’ús de Can Guineu, la CUP troba sospitós que un grup d’empresaris del municipi estiguin destinant temps i esforços a un projecte sense un mínim consens per part dels partits que formen el govern. El passat mes de gener, l’ex alcaldessa i regidora de Turisme, Comerç i Promoció Econòmica, Maria Rosell, va exposar en una entrevista a Ràdio Sant Sadurní que la seva voluntat era que “Can Guineu es convertís en un projecte de promoció del comerç i el turisme”.

Actualment a Sant Sadurní hi han 152 places d’aparcament de pagament. Totes elles se situen al centre del municipi o als carrers principals de la vila. L’empresa encarregada de la gestió, paga un cànon a l’Ajuntament que, tot i que preveu un criteri de progressivitat en funció de l’ocupació, assegura uns beneficis empresarials prou importants. Els cupaires posen com a exemple diversos estudis realitzats en municipis similars a Sant Sadurní i destaquen que, si el servei es municipalitzés, el consistori podria beneficiar-se molt positivament.

Pàgines