El ple de Sant Sadurní rebutja el projecte de la MAT al seu pas pel Penedès

L’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia ha aprovat per unanimitat, la moció de la CUP en contra de la implementació de grans projectes de producció energètica. El text –iniciativa de la Plataforma No a la MAT– rebutja les grans extensions de plaques fotovoltaiques o parcs eòlics, així com la instal·lació de grans línies d’evacuació d’energia a les comarques penedesenques. Segons ha expressat durant el plenari el portaveu de la plataforma, Carmelo Carrillo, i a qui la CUP Sant Sadurní va cedir el seu torn de paraula perquè defensés la moció, el traçat projectat per la instal·lació de les línies de Molt Alta Tensió (MAT) afecta a més de 8.000 hectàrees d’espais protegits naturals. A més, segons les propostes inicials les línies s’instal·larien en terrenys 100% agrícoles i sense tenir en compte la distància de seguretat recomanada pels científics a nuclis habitats.

Una problemàtica de primer ordre
La CUP ja ha expressat en diverses ocasions la seva oposició frontal a aquest tipus de macroprojectes que destrueixen el territori i que només responen a l’interès especulatiu de les oligarquies elèctriques. En contraposició, la formació de l’Esquerra Independentista proposa un model de transició energètica cap a les energies renovables que passi per un model de producció sostenible, respectuós amb el territori, comunitari i de proximitat. Entre les accions desenvolupades pels cupaires en els darrers mesos, des del grup municipal es va posar sobre la taula la creació de comunitats energètiques locals a Sant Sadurní per donar accés a energies netes a preus justos als habitants del municipi. La passada primavera, la CUP Sant Sadurní va organitzar amb altres organitzacions de l’esquerra independentista de la vila, unes jornades per donar a conèixer diverses plataformes organitzades per defensar el territori i un mercat de petits productors.

Durant la seva intervenció al plenari, el portaveu de la Plataforma No A La MAT Alt Penedès, Carmelo Carrrillo, ha destacat que la construcció de les línies MAT estan dissenyades per destruir el territori agrícola així com espais naturals protegits per la Xarxa Natura 2000 i el Pla d’Espais d’Interès Natural de Catalunya, amb la corresponent afectació a la flora, la fauna i al paisatge. El portaveu també ha destacat que l’actual traçat no respecta les distàncies mínimes de seguretat en relació als nuclis habitats. La plataforma ha denunciat també que la construcció de tots aquests projectes té a darrera els interessos de les grans oligarquies elèctriques que s’amaguen a l’accionariat d’empreses –com Forestalia– o darrera un entremat de petites empreses que fragmenten els projectes per aconseguir que siguin aprovats per l’administració.

Aquesta moció també s’ha aprovat a altres municipis penedesencs com Vilafranca del Penedès, Olèrdola, Sant Cugat Sesgarrigues o Sant Jaume dels Domenys.

Alternatives sobre la taula
Tant la CUP com les diferents plataformes ecologistes i de defensa del territori denuncien que el model de transició energètica que es vol imposar no és l’únic possible i reclamen a la Generalitat, que té competències en territori i en model energètic, que aposti per un model sostenible, que democratitzi l’accés a l’energia i que no deixi un dret essencial en mans de les grans empreses del sector. En aquest sentit, la CUP ha reclamat l’impuls d’una energètica pública i recorda que hi ha estudis suficients que demostren que existeixen alternatives a l’ús de sòl agrícola i forestal per a la producció d’energia verda. En aquest sentit, la CUP es refereix a l’estudi impulsat per Sergi Saladié i Lluís Salvat, de Departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili, que apunta que només cobrint trams adjacents al recorregut de l’AP7 (àrees de serveis, ponts, etc.) es podria assolir més del 7% de tot el consum elèctric de Catalunya. D’altra banda, també es va fer referència a l’estudi de l’ICAEN (Institut Català de l’Energia) que diu que amb la instal·lació de plaques solars en edificis ja construïts es podria cobrir el 52% de les necessitats energètiques de Catalunya. D’aquesta manera, amb la combinació dels dos estudis es pot concloure que aprofitant la superfície ja construïda només amb edificis i vies ràpides que transcorren per Catalunya es podria cobrir el 73% de la demanda elèctrica amb energia renovable produïda a prop dels centres de consum.

Al marge d’aquests estudis, la CUP posa sobre la taula la necessitat de que els ajuntaments desenvolupin els projectes de comunitats energètiques locals o ciutadanes de manera que es tendeixi a l’autosuficiència energètica. La CUP de Sant Sadurní recorda que el ple municipal ja va aprovar una proposta en aquest sentit sense que s’hagi fet encara cap pas endavant ni tant sols per instal·lar plaques solars als edificis i altres espais municipals.