On és la participació ciutadana?

Després d’un any de legislatura, el govern de Sant Sadurní d’Anoia encara no ha donat cap pas per a millorar els mecanismes de participació a la vila. La regidoria de Participació Ciutadana, creada aquest mandat, no ha convocat cap reunió per a tractar el tema tot i que s'hi va comprometre. A més, tot i les promeses electorals, el Reglament d’Ordenança Municipal (ROM) –norma que regula aquests tipus d’accions a nivell local– no s’ha modificat per a dotar als sadurninencs i sadurninenques de més veu a les polítiques municipals actuals. Per altra banda, el Reglament de Participació Ciutadana vigent encara no s'aplica.

Fa gairebé un any que van celebrar-se eleccions a Sant Sadurní d’Anoia. Un dels temes més candents durant la campanya electoral, va ser el de la participació ciutadana. Tots els partits van omplir els espais electorals de discursos on aquest tema era un dels eixos centrals. La legislatura va iniciar-se amb una novetat: la creació de la regidoria de Participació Ciutadana. Malgrat tot, han passat 12 mesos i res ha canviat.

Un dels aspectes crucials per a avançar cap a una actuació activa de la societat seria aplicar motls els aspectes que recull el ROM i que a dia d'avui no s'utilitzen. Això suposaria activar eines de participació i crear espais on els sadurninencs i sadurninenques poguessin actuar i decidir sobre aspectes de la vila. Debatre on invertir els impostos municipals, participar en la gestió dels serveis que ofereix l’Ajuntament, tenir un canal més directe de comunicació amb la institució... Aquests són alguns dels aspectes que suposaria la seva implementació.

Iniciatives a mig camí

Durant els primers mesos de la legislatura, el ple municipal va aprovar una moció per a modificar el ROM. L’objectiu era adaptar-lo a les necessitats actuals, ja que la norma es va redactar fa més de 30 anys. Els regidors en majoria van donar-hi suport. A dia d’avui però, la moció ha quedat en paper mullat. A més, el Reglament de Participació Ciutadana, creat fa dècades, encara no s'ha activat.

Per altra banda, tot i el compromís institucional, la regidoria de Participació Ciutadana no ha convocat formalment cap reunió per a que entitats, organitzacions i partits municipals treballin el tema. Des de la CUP s’ha demanat en reiterades ocasions que el govern de Sant Sadurní i la regidora de Participació Ciutadana, Maria Surià, es manifestin al respecte. Tot i així no s’ha obtingut resposta.

Aquest fet és un exemple clar d’hipocresia democràtica. La CUP demana al govern municipal que compleixi les promeses electorals i obri la institució als ciutadans. Crear espais de debat i donar als sadurninencs i sadurninenques eines per a la participació, és clau per a construir una vila de tots i totes.

Aquest fet és un exemple clar d’hipocresia democràtica.